Auctora -kirjanpitäjien vinkit ja uutiset

Viimeisimmät uutiset meiltä ja alalta

 

Auctoran uutiset

KATRE:n eli kansallinen tulorekisteri

Asiakastiedote 12.2018

KATRE:n eli kansallinen tulorekisteri otetaan käyttöön 1.1.2019 ja se aiheuttaa muutoksia yrityksenne palkanlaskentaan ja ilmoittamiseen 2019.

Kansallinen tulorekisteri tarkoittaa sähköistä tietokantaa, joka kokoaa yhteen paikkaan tiedot kansalaisten saamista palkkatuloista, etuuksista ja eläkkeistä.
Tammikuusta 2019 alkaen tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot maksetuista palkoista, palkkaennakoista, työkorvauksista, luontoiseduista ja muista ansiotuloista. Myös verottomat matkakulukorvaukset tulee ilmoittaa.

KATRE aikaistaa palkkatietojen ilmoittamista. Aiemman vuosi-ilmoitusmenettelyn sijaan tiedot maksetuista palkoista on jatkossa ilmoitettava tulorekisteriin työntekijäkohtaisesti viiden päivän sisällä maksupäivän jälkeen. Tämä vaikuttaa palkanlaskennan ilmoittamiseen niin, että aiemmin kerran vuodessa veloitettu vuosi-ilmoitus on nyt jaettu kuukausittain tehtäviin ilmoituksiin. Tältä osin myös palkkapalvelujen hinnoittelu uudistuu.

KATREn kautta ilmoitetut tiedot kulkeutuvat heti viranomaisten nähtäville, ja tammikuusta 2019 alkaen tietoja hyödyntävät:

  • Kansaneläkelaitos,
  • Verohallinto,
  • Eläketurvakeskus,
  • eläkelaitokset sekä
  • Työttömyysvakuutusrahasto.

Uudistus koskee vain ilmoittamista, eli esimerkiksi maksamisiin tai eräpäiviin se ei vaikuta.

Kenelle muutokset näkyvät?
Uudistus näkyy yrityksenne palkanlaskennan palveluissa.

Yrityksenne palkanlaskenta on ulkoistettu Auctoralle ja KATRE:a koskevat ilmoituskäytäntöä on syksyn ja talven aikana työstetty kuntoon taloushallinnon ohjelmissa ja henkilöstömme kouluttamisella. Jokaisen yrityksen palkkatiedot on päivitetty palkkahallinnon ohjelmiin Auctoran palkanlaskijoiden toimesta, jotta ilmoittaminen onnistuu 1.1.2019.

Käytäntöjä on päivitettävä uusiksi, esimerkiksi aikaistamaan normaaleja palkka-ajoja ja aikaistamaan palkka-aineiston toimittamista Auctoralle. Mikäli aikatauluja tulee yrityksessänne muuttaa olemme lähiaikoina yhteydessä yrityksenne palkkojen yhteyshenkilöön.

Muutos näkyy myös itselleen palkkaa maksavan ja/tai luontaisetuja nauttivan osakeyhtiön omistajayrittäjän velvoitteissa. Toiminimiyrittäjien yksityisnostoja sen sijaan ei ilmoiteta tulorekisteriin, koska kyse ei ole palkanmaksusta.

Millä laajuudella tiedot ilmoitetaan rekisteriin?
Auctora ilmoittaa maksetut rahapalkat tulolajeittain.
Myös tiedot päivärahoista, verovapaista kilometrikorvauksista sekä palkasta vähennettävistä eristä (esim. ennakonpidätys) ilmoitetaan tulorekisteriin.

Ilmoitusvelvollisuuksista selvitään aidosti yhdellä kertaa, jos tiedot nostetuista eristä on ilmoitettu Auctoralle pyydetyn ja sovitun aineistoaikataulun mukaisesti.

Miten palkkatiedot ilmoitetaan Tulorekisteriin?
Auctora käyttää ilmoittamiseen niin sanottua teknistä rajapintaa. Se tarkoittaa käytetyn palkkajärjestelmän ja tulorekisterin välille rakennettua sähköistä yhteyttä, jonka kautta tiedot siirtyvät.

Paperi-ilmoittaminen on sallittua vain erityisistä syistä – esimerkiksi teknisen esteen takia.

Terveisin
Markus Heiman
Tilitoimisto Auctora

Auctoralle myönettiin Kauppalehden vuoden menestyjä sertifikaatti

Auctoralle myönettiin Kauppalehden vuoden menestyjä sertifikaatti

Menestyjä-yritys on suomalaisen kilpailukyvyn ja kehityksen tukipilari. Menestys rakentuu useista eri osa-alueista, kuten osaavasta yritysjohdosta, omistautuneesta henkilökunnasta, tehokkaista prosesseista sekä asiakkaan ymmärtämisestä. Menestyjäyritys kuuluu arvostettuun joukkoon, jonka talousanalytiikan ammattilainen on todennut suoriutuvan vertaisiaan paremmin. Yhteistä kaikille Menestyjille on näkemys, rohkeus ja tahto tehdä liiketoimintaa paremmin kuin muut.

Auctora Facebookissa

1 päivä sitten

Tilitoimisto Auctora Oy
Katso Facebookissa
·Jaa

2 viikkoa sitten

Tilitoimisto Auctora Oy

Hyvää itsenäisyyspäivää! ... Näe enemmänNäe vähemmän

Katso Facebookissa
·Jaa

2 viikkoa sitten

Tilitoimisto Auctora Oy
Katso Facebookissa
·Jaa

4 viikkoa sitten

Tilitoimisto Auctora Oy

Hyvää pikkujouluaikaa toivottaa Auctoran porukka ja terkkuja meidän pikkujouluista. Olihan mahtava skaba👍🤗😁 meillä on ihan paras jengi 🙌 ... Näe enemmänNäe vähemmän

Katso Facebookissa
·Jaa

1 kuukausi sitten

Tilitoimisto Auctora Oy
Katso Facebookissa
·Jaa

1 kuukausi sitten

Tilitoimisto Auctora Oy

HELPOTA TALOUSHALLINTOA – TURVAA SAATAVASI LASKUN ERÄÄNTYMISEN JÄLKEEN

Tuskailetko monimutkaisen taloushallinon parissa? Saatavien hallinta on hankalaa, mutta perintätoimien käyttäminen arveluttaa? Tehokas ja käytännöllinen perintäpalvelu on ratkaisu saatavien hallintaan liittyviin ongelmiin.

Perinnän käyttäminen ei ole enää lainkaan harvinaista. Perintä osana taloushallintoa on viime aikoina laajasti yleistynyt, ja lähes kaikki isot ja pienet säännöllisesti laskuttavat yritykset käyttävät palveluja. Perintäpalvelujen käyttäminen onkin lähes väistämätöntä, kun asiakkaiden ja laskujen määrä kasvaa.

Tehokas ja toimiva perintäprosessi

Toisin kuin moni meistä uskoo, perintäpalvelun käyttäminen ei suinkaan ole vaikeaa tai aikaa vievää. Nykyaikaisten, sähköisten perintäpalvelujen avulla saatavien hallinta on helppoa ja edullista.

Auctora Turva -perintäpalvelun avulla rahat kotiutuvat yrityksesi kassaan nopeasti. Ohjelmisto mahdollistaa automatisoidun perinnän, mikä puolestaan säästää kallisarvoista aikaasi. Myös työnteon mielekkyys säilyy, kun työaikaa vapautuu itselle merkityksellisten tehtävien hoitamiseen.

Monipuolista ohjelmistoa voidaan muokata omia tarpeita vastaavaksi. Ohjelmaan on esimerkiksi mahdollista merkitä valmiiksi aikarajat, joiden umpeuduttua muistutukset ja perintäkirjeet lähtevät matkaan automaattisesti. Automatiikasta voidaan tarvittaessa myös poistaa tietyt asiakkaat, joihin perintätoimia ei haluta kohdistaa.

Tilitoimiston ja perinnän yhteistyö

Palvelun ovat kehittäneet yhteistyössä Tilitoimisto Auctora Oy sekä perintätoimisto Visma Duetto. Palvelu on asiakkaalle monin tavoin hyödyllinen – asiakas saa käyttöönsä samanaikaisesti ammattilaisten neuvot niin taloushallinnossa kuin saatavienhallinnassa.

Ottamalla Auctora Turva -perinnän osaksi taloushallintoasi, saat käyttöösi valmiiksi mietityn ja toimivan perintämallin. Palvelu sisältää kaikki saatavien hallinnassa tarvittavat työkalut: muistutukset, perintätoimenpiteet sekä maksujen valvonnan. Auctora Turva on saatavilla suoraan useista taloushallinnon ohjelmistoista ilman kalliita käyttöönottoprosesseja.

Kiinnostuitko? Tutustu tarkemmin www.auctora.fi/turva – Auctora Turva -perinnän avulla varmuutta ja tehokkuutta yrityksesi kassankiertoon!
... Näe enemmänNäe vähemmän

Katso Facebookissa
·Jaa

2 kuukautta sitten

Tilitoimisto Auctora Oy

Kilpailu Ravintola- ja Majoitusalalla on kiristynyt viimevuosina. Nyt jos koskaan on yrittäjien oltava hereillä yrityksen talouden lukujen kanssa. Jo pieniltä tuntuvat kustannusmuutokset vaikuttavat kannattavuuteen, ja siksi niiden seurannan täytyy olla yrittäjän omissa käsissä.

MaRa-Kirjanpito mahdollistaa yrityksen talouden ja katteiden seurannan kustannustehokkaasti.
... Näe enemmänNäe vähemmän

Katso Facebookissa
·Jaa

2 kuukautta sitten

Tilitoimisto Auctora Oy
Katso Facebookissa
·Jaa

5 kuukautta sitten

Tilitoimisto Auctora Oy

Tilitoimisto Auctoralle on myönnetty Suomen Vahvimmat Sertifikaatti. Vain 12 % suomalaisista yrityksistä täyttää sertifikaatin tiukat kriteerit. Luokitus on merkki yrityksen erinomaisista taloudellisista tunnusluvuista, positiivisista taustatiedoista ja hyvästä maksukäyttäytymisestä. Sertifikaatti myönnetään ainoastaan parhaista parhaille ja olemme erittäin tyytyväisiä saatuun tulokseen, kommentoi toimitusjohtaja Markus Heiman ... Näe enemmänNäe vähemmän

Katso Facebookissa
·Jaa